Śluby

Narzeczeni mogą telefonicznie zarezerwować termin ślubu, tzn. dzień i godzinę. Narzeczeni zgłaszają się najpóźniej 3 miesiące przed planowanym terminem ślubu do parafii faktycznego zamieszkania (nie zameldowania) narzeczonego lub narzeczonej (wg własnego uznania) i tam proszą o przygotowanie do Sakramentu Małżeństwa: tj. spisanie protokołu rozmów duszpastersko-kanonicznych, odbycia nauk przedślubnych, uczestnictwa w trzech spotkaniach w Poradni Życia Rodzinnego i uczestnictwa w Dniu Skupienia dla Narzeczonych. W przypadku, gdy narzeczeni mieszkają za granicą protokół należy spisać bądź to w Polskiej Misji Katolickiej danego kraju (diecezji, regionu), bądź w parafii do której uczęszczają narzeczeni. W krajach muzułmańskich, posiadających przedstawicielstwo Stolicy Apostolskiej (Nuncjatura Apostolska, delegatura apostolska) należy zorientować się w ww. przedstawicielstwach. W przypadku spisywania protokołu w tutejszej parafii (przy zgodzie proboszcza miejsca zamieszkania narzeczonych) należy dostosować się do wymagań stawianych przez Wydział Duszpasterstwa Rodzin Kurii Diecezjalnej Bielko-Żywieckiej. Szczegóły na stronie: nauki.rodzina.bielsko.pl.

Spisanie protokołu przedmałżeńskiego w tutejszej parafii wymaga wcześniejszego ustalenia terminu telefonicznie i nie odbywa się zasadniczo w czasie kancelaryjnym. 

 

 


Dokumenty potrzebne przy spisywaniu protokołu: 

 

  • świadectwa chrztu narzeczonych (dokumenty ważne są przez 6 miesięcy) - proszę sprawdzić zbieżność danych z dowodem osobistym lub paszportem oraz czy jest wpisany Sakrament Bierzmowania! Jeśli nie ma tego wpisu to konieczne jest dostarczenie:
    • świadectwa bierzmowania narzeczonych (dokumenty ważne są przez 6 miesięcy) z parafii, gdzie przyjęto bierzmonie (może to być parafia inna niż parafia chrztu);
  • zaświadczenie o uczestnictwie i ukończeniu: kursu przedmałżeńskiego czy nauk przedślubnych i spotkań w Poradni Żysia Rodzinnego oraz dnia skupienia dla narzeczonych (można donieść w późniejszym terminie po spisaniu protokołu przedślubnego); nie będą honorowane zaświadczenia kursów online!
  • dowody osobiste; 
  • świadectwa ukończenia katechezy w zakresie szkoły ponadpodstawowej, najczęściej jest to świadectwo maturalne lub świadectwo ostaniej klasy szkoły branżowej (przy braku takiego świadectwa strona zostanie poproszona o ukończenie cyklu katechez dopełniających - może to trwać kilka tygodni, należy zatem wziąć pod uwagę termin ślubu, aby zdążyć z formalnościami);
  • dokumenty z USC stwierdzające stan wolny narzeczonych.


Kapłan spisujący protokół, po zakończeniu procedur wypisuje tzw. licencję na zawarcie Sakramentu małżeństwa poza parafią. Licencję należy wypisać na: „Parafię Rzymskokatolicką pw. Znalezienia Krzyża Świętego w WIŚLE Głębcach", którą dostarcza się do tutejszej parafii.  W przypadku spisywania protokołu za granicą, dokumenty należy wysłać na adres: „Kuria Diecezjalna Bielsko-Żywiecka, ul. Żeromskiego 5 A, 43-300 Bielsko-Biała. Kuria po zweryfikowaniu dokumentów dostarcza je na parafię.

Jeśli Młodzi pragną zawrzeć związek małżeński ze skutkami cywilnymi (tzw. ślub konkordatowy) należy z USC swojego miejsca zamieszkania pobrać dokument stwierdzający brak przeszkód ze strony prawa państwowego i cywilnego do zawarcia związku małżeńskiego (w 3 egzemplarzach), który należy dostarczyć do kancelarii parafii spisującej protokół przedmałżeński. Dokument ten ważny jest 6 miesięcy, a zatem należy zwrócić uwagę, aby data ważności nie kończyła się w dniu ślubu, gdyż parafia, gdzie odbywa się ślub, ma pięć dni na dostarczenie stosownych dokumentów do USC.

 

 


Inne ważne informacje:

 

  • Na kilkanaście dni przed ślubem (dwa tygodnie) narzeczeni zgłaszają się do Ks. Proboszcza tutejszej parafii w celu omówienia szczegółów liturgii i przebiegu ceremonii ślubnej.
  • Kwestię wystroju kościoła: kwiatów, itp. oraz posługi muzycznej w czasie ceremonii ustala się z osobami kompetentnymi (organistą, dekoratorką współpracującymi z parafią) za pośrednictwem Ks. Proboszcza. Nie ma możliwości wprowadzenia do kościoła "własnej" dekoratorki oraz dodatkowych sprzętów (lamp, reflektorów, projektorów, itp.) oraz osób, kapel i zespołów muzycznych/śpiewaczych niezwiązanych z liturgią (dla fanów Gwiezdnych Wojen proponuję dekorację na sali balowej, gdzie również można wykonać ścieżkę muzyczną z ostatnio proponowanego przez Młodą Parę utworu Unchained Melody, z ulubionego fimu Pana Młodego). Oczywiście osoby towarzyszące śpiewem, czy instrumentami dopuszczonymi do liturgii są jak najbardziej akceptowane w czasie ceremonii.
  • W dniu ślubu około 15-20 minut przed uroczystością, świadkowie udają się do zakrystii kościoła w celu podpisanie dokumentów (zobowiązani są do przedstawienia dokumentu tożsamości), a  Młoda Para dostarcza (można przez świadków) zaświadczenia o odbytej spowiedzi przedmałżeńskiej.
  • Prosimy, aby świadkowie i Młodzi zaznaczyli swoim gościom, aby po zakończeniu ceremonii nie sypać Młodej Pary ryżem. Jest to chleb dla większości świata, zwłaszcza krajów Azji i Afryki. Stąd w przypadku nadużyć w tej kwestii goście zostaną poproszeni o posprzątanie rozsypanego ryżu, a Młodzi zobowiązani do złożenia jałmużny wynagradzającej za grzech marnotrawstwa. Prosimy także, aby nie rozsypywać nad Młodą Parą konfetti.
  • Zalecane jest, aby obsypać Młodą Parę banknotami :)

 

W razie jakichkolwiek pytań o szczegóły uroczystości, prosimy o kontakt telefoniczny.

menu

Zasady przetwarzania danych

Dotyczące danych z formularza wysyłanych ze strony.

Dane z powyższego formularza będą przetwarzane przez naszą firmę jedynie w celu odpowiedzi na kontakt w okresie niezbędnym na procedowanie przekazanej sprawy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Każda osoba posiada prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania i usunięcia oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec niewłaściwego przetwarzania. W przypadku niezgodnego z prawem przetwarzania każdy posiada prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Administratorem danych osobowych jest Parafia Znalezienia Krzyża Świętego w Wiśle-Głębcach, siedziba: Wisła Głębce, Kopydło 103a.